Aterosklerózy - dieta

V poslední době se však objevují názory, že hladina cholesterolu nemusí být tím hlavním rizikovým faktorem, například se v rozvoji aterosklerózy projevuje zánětlivá reakce a jiné, dosud nepoznané faktory.

Infarkty myokardu

V poslední době se však objevují názory, že hladina cholesterolu nemusí být tím hlavním rizikovým faktorem, například se v rozvoji aterosklerózy projevuje zánětlivá reakce a jiné, dosud nepoznané faktory. Jedinci, kteří prodělali infarkt myokardu, nekonzumovali více tuku než ostatní. Navíc při kornatění tepen se často nezjistí vyšší, naopak nižší cholesterol.

Při ateroskleróze se tvoří plát, který zužuje a ucpává tepnu, čímž brání krevnímu průtoku. Při výrazném omezení krevního průtoku může dojít až k odumření části srdečního svalu, angině pectoris, zhoršenému prokrvení a nedostatku kyslíku v mozku, dále k poškození ledvin, zraku, střev či dolních končetin.

Stresové faktory

Rizikovými faktory jsou stres, sedavý způsob života, přejídání, nadváha a obezita, kouření, hypertenze (vysoký krevní tlak).

Ateroskleróza

Správná dieta u aterosklerózy neznamená vyloučení či velké omezení tuků, ale spíše dietu obsahující zdravé tuky a vyloučení tuků škodlivých (nasycených, trans-mastných kyselin). Při přílišném omezení tuků se snižuje vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Záleží na správné volbě tuků.

Pravidla diety

  • Zařadit do stravy mononenasycené tuky (olivový olej) a polynenasycené tuky omega-3 (tučné ryby – makrela, sardinky, losos, pstruh, štika, kapr, sleď), dýňová, lněná a slunečnicová semínka, vlašské ořechy, které snižují nemoci srdce a cév.
  • Zabezpečit dostatek bílkovin (netučné bílé maso, luštěniny, tvaroh).
  • Jíst přiměřené množství celozrnných obilnin.
  • Konzumovat dostatek ovoce a zeleniny.
  • Jíst více vlákniny (ovoce, zelenina, celozrnné pečivo), neboť ve střevě váže cholesterol a brání vstřebávání tuků.
  • Omezit bílou mouku a rafinovaný bílý cukr.
  • Omezit tučná jídla s množstvím živočišných nasycených tuků a trans-tuků (vnitřnosti, červené maso, bílé maso s kůží, uzeniny, tučné mléčné výrobky, margarín).
  • Omezit omega-6 tuky v rostlinných olejích (slunečnicový a sójový olej).
  • Relaxovat, odpočívat, případně meditovat.
  • Nekouřit.

Rady při ateroskleróze

  • Zbavte maso viditelného tuku, vybírejte libové maso, k tučnému masu patří kachní, husí, vepřové.
  • Vyhněte se smaženým jídlům.
  • Nejezte uzeniny a vnitřnosti.
  • Křupavé pečené kuře připravíte tak, že kuřecí maso namočíte v mléku s kořením a obalíte ve strouhance nebo kukuřičných lupíncích, a upečete v troubě.
  • Odstraňte z kuřete kůži.
  • Maso po rychlém osmažení, např. v pánvi wok, nechte odkapat na papíru.
  • K přípravě omáček používejte zeleninový vývar a mléko.
  • Používejte olej olivový extra panenský.
  • Používejte nízkotučnou majonézu.
  • Smetanu nahraďte netučným mlékem.
  • Snižte příjem tučných tvrdých sýrů (eidam, čedar).
  • Malým množstvím másla nahraďte margaríny plné nezdravých ztužených tuků.
  • Vařte zeleninu v zeleninovém vývaru nebo citrónové šťávě.
  • Místo margarínu a soli dochucujte jídlo bylinami.
  • Připravujte často domácí zeleninové polévky.
  • Saláty dochuťte citrónovou šťávou nebo vinným octem.
  • Zeleninu nebo maso obalujte v domácí strouhance.
  • Připravte si vlastní salátovou zálivku - v poměru 1:1 smíchejte ocet a extra panenský olivový olej.
  • Mnoho soli a nasycených tuků se nachází v konzervách a polotovarech (lančmíty apod.).
  • Jezte dostatek vlákniny.
  • Ochuťte jídlo tak, abyste nahradili tučné omáčky.
  • Do sendvičů dávejte zeleninu.
  • Do salátů používejte vojtěšku, sušené ovoce, mandle, slunečnicová, dýňová nebo sezamová semínka, vlašské ořechy, brokolici, fazole, květák.
  • Sůl a koření radikálně neomezujte (samozřejmě při dodržení přiměřeného množství soli - 3 g = 1 lžička denně).
  • Hodně nasycených tuků obsahují sušenky, koláče a dorty.
  • Jezte přírodní marmelády bez uměle přidávaného cukru.
  • Nekupujte často listové těsto.

Správná konzumace potravin

Pravidelně zařaďte odlehčovací den – jeden den během 14 dnů jezte a pijte pouze ovoce a ovocné šťávy či zeleninu a zeleninové šťávy. Pijte dostatek tekutin – ke 100% ovocným džusům se pijí bylinkové čaje, konzumuje se libovolné ovoce, ale pozor na slazené kompoty a přislazované džusy! Tento džusový nebo zeleninový půst ulehčuje tělu vyloučením přebytečné soli a odpadních látek. Ovoce a zelenina obsahují vitaminy (zvláště C a E, které působí proti ateroskleróze), mají minimální množství kalorií a podporují trávení.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21750 (zdravotnimagazin.cz#5317)


Přidat komentář