I při cukrovce je možné mít dietní plán

Nebezpečí cukrovky tkví zejména v tom, že nebolí a často se nijak neprojevuje. Později se však rozvíjí komplikace, objevuje se ateroskleróza, poškození ledvin, zraku, ischemická choroba, mozkové mrtvice či zhoršené prokrvení dolních končetin.

Bohotá strava

Nebezpečí cukrovky tkví zejména v tom, že nebolí a často se nijak neprojevuje. Později se však rozvíjí komplikace, objevuje se ateroskleróza, poškození ledvin, zraku, ischemická choroba, mozkové mrtvice či zhoršené prokrvení dolních končetin končící až amputací. Podle posledních lékařských studií lze správnou životosprávou zabránit projevům cukrovky. Správná výživa se proto spolu se cvičením a případným užíváním předepsaných léků řadí k prioritám diabetiků.

Základem má být pestrá, vyrovnaná strava, která podporuje udržování přiměřené váhy. Dříve doporučované dia výrobky již nemají v dnešní stravě diabetiků místo, lidé s cukrovkou mohou jíst běžná jídla.

Hlavní skupiny potravin dodávají potřebné živiny – sacharidy, tuky a bílkoviny, společně s vitaminy, minerálními látkami a vlákninou:

  • Ovoce a zelenina (sacharidy): čerstvé nebo mražené, nebo 1/2 šálku ovocného džusu.
  • Obilné celozrnné výrobky (sacharidy).
  • Luštěniny (sacharidy, bílkoviny).
  • Ořechy a semena (bílkoviny, zdravé tuky).
  • Mléčné výrobky (bílkoviny, tuky).
  • Maso a vejce (bílkoviny, tuky) nebo sójové výrobky (tofu) a mléčné polotučné výrobky.

Dietní zásady

  • 3 velká jídla denně s přestávkami 4-5 hodin.
  • Každé jídlo by mělo obsahovat sacharidy (celozrnné pečivo, těstoviny, neloupaná a basmati rýže, luštěniny, ovoce, zelenina).
  • Převahu by měly tvořit potraviny obsahující sacharidy, které se pomaleji vstřebávají, s nízkým a středním glykemickým indexem: luštěniny, sladké brambory, sladká kukuřice, krůtí i kuřecí bílé maso, ryby, celozrnné obilniny bohaté na vlákninu, basmati rýže, těstoviny, ovoce a zelenina. Tyto potraviny stabilizují hladinu krevní glukózy, podporují hubnutí a obsahují vlákninu. Naopak vysoký glykemický index mají bílé pečivo, pšeničné a kukuřičné výrobky, bílá rýže, bramborová kaše a slazené ovocné džusy a limonády atd.
  • Dřívější zákaz konzumace cukru již neplatí. Přesto není povoleno jíst cukr bez omezení. Cukr neobsahuje kromě kalorií žádné další látky, jako jsou vitaminy, minerály a vláknina. Navíc sladké potraviny jsou většinou plné tuku. Cukr se nachází nejen v nich, ale také v polotovarech a konzervách. Ovocný cukr se nazývá fruktóza (med, ovoce), laktóza se nachází v mléčných výrobcích, maltóza v pivu; bílý cukr se nazývá sacharóza (melasa, hnědý či bílý cukr, sirup atd.). Umělá sladidla (zvláště aspartam) nelze příliš doporučit, neboť jejich bezpečnost není zcela prokázána a často zvyšují chuť k jídlu.
  • Omezte bílý cukr (sacharózu), bílou rýži a brambory, protože přispívají k nadváze, obsahují prázdné kalorie a nemají potřebné živiny. Ve velmi malém množství lze konzumovat dorty, koláče, buchty, čokoládu, med, marmeládu či plnotučné mléčné výrobky.
  • Nedoporučuje se příliš mnoho nasycených tuků. Diabetici jsou více než normální populace ohroženi srdečně cévními chorobami a spotřebu nezdravých tuků by měli omezit (snížení příjmu nasycených tuků snižuje riziko onemocnění srdce a cév).
  • Bílkoviny mají tvořit 20 % z celkového příjmu kalorií; u počátečních příznaků poškození ledvin maximálně 10 %.
  • Vybírat potraviny bohaté na vlákninu (snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění): luštěniny, čerstvé ovoce, zeleninu a celozrnné obilné výrobky. Vláknina také snižuje hladinu krevního cukru a tuku; je obsažena v cereáliích, celozrnných obilninách, ovoci s tvrdou slupkou - jablka, angrešt, rybíz, hrušky, zelenině a luštěninách.

Doporučení

  • Konzumovat polotučné mléčné výrobky - teplé mléko, podmáslí a jogurt
  • Používat olivový nebo řepkový olej (stačí 2 lžíce denně), jíst ořechy a olivy
  • Vybírat sýry s nejvíce 20 % tuku v sušině
  • Jíst tvaroh
  • Konzumovat lze ocet, hořčici, vývary
  • Snížit podíl červeného masa v jídelníčku a nahrazovat ho bílým, libovým (bez kůže)
  • Koření, byliny a neškrobnatou zeleninu lze jíst ve větším množství
  • Omezit vnitřnosti, plnotučné mléčné výrobky, dresinky, moučníky (cholesterol zvyšuje riziko aterosklerózy!)
  • Skrytý tuk se nachází ve smažených jídlech, pečivu, sušenkách, chipsech, kůži drůbežího masa, v červeném masu a tučném vepřovém
  • Na minimum omezit lůj, margaríny a sádlo, přednost dávat máslu v malém množství
  • Nejíst smažená jídla
  • Nejíst uzeniny (obsahují příliš soli a rakovinotvorné dusitany)
  • Nejíst uzené a solené ryby
  • Nejíst průmyslově vyráběné pečivo
  • Sůl dráždí žaludeční sliznici a podílí se na vzniku vysokého krevního tlaku, proto je vhodné omezit solení nejen hotového jídla, ale také spotřebu sýrů, konzerv, polotovarů a rychlého občerstvení - fast food (skrytá sůl)
  • Sóju jíst v přiměřeném množství (tofu, tempeh)

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21759 (zdravotnimagazin.cz#5338)


Přidat komentář