Jak držet dietu při hypertenzi

Rizikovými faktory hypertenze jsou nadváha a obezita, dědičnost, stres, alkohol, sůl, sedavý způsob života. Dieta při hypertenzi souvisí s dietou u aterosklerózy, neboť hypertenze zvyšuje riziko tvorby aterosklerotických plátů.

Rizikové faktory

Rizikovými faktory hypertenze jsou nadváha a obezita, dědičnost, stres, alkohol, sůl, sedavý způsob života. Dieta při hypertenzi souvisí s dietou u aterosklerózy, neboť hypertenze zvyšuje riziko tvorby aterosklerotických plátů.

Dietní zásady

  • Pyramida zdravé výživy.
  • Zařadit do stravy mononenasycené tuky (olivový olej) a polynenasycené tuky omega-3 (tučné ryby – makrela, sardinky, losos, pstruh, štika, kapr, sleď), dýňová, lněná a slunečnicová semínka, vlašské ořechy, lněný olej.
  • Zvýšit konzumaci zeleniny a ovoce.
  • Draslík je minerál, který podporuje snižování krevního tlaku, nachází se např. v banánech, melounu, pomerančích, bramborech, cuketě.
  • Omezit příjem nasycených tuků v tučných mléčných výrobcích a v červeném mase.
  • Omezit solení a slaná jídla, doporučené množství soli je 2 – 3 gramy (1 lžička denně). Potravina s nízkým obsahem soli má 140 mg a méně, velmi nízký obsah soli značí 35 mg a méně, čtěte složení: slovo sodík a sodný (např. glutatamát sodný) znamená většinou příliš slané.
  • Sůl nahradí byliny a koření, vyzkoušejte pepř, oregáno, bazalku, cibuli, česnek atd.
  • Snížit energetický příjem v podobě nasycených tuků, slazených limonád a alkoholu.
  • Snížit příjem rafinovaného cukru v bílém pečivu, sladkostech, bílé rýži a bramborách.
  • Omezit alkohol, který ve větším množství (více než 2 dl vína, 0,3 litru piva nebo 0,05 dl destilátu) zvyšuje krevní tlak.

Doporučení

Zvlášť vhodné při hypertenzi jsou petržel, citrony, česnek, grapefruit, polotučné mléko, podmáslí a tvaroh.

Vyvážený jídelníček při hypertenzi

Doporučené potraviny Nevhodné potraviny
Mléčné výrobky - polotučné mléko, jogurt, neslané sýry Mléčné výrobky - tučný tvaroh, sýry
Zelenina (dodává potřebný draslík), ovoce (obsahuje draslík) Nakládaná a konzervovaná zelenina
Libová šunka v malém množství, ryby, drůbeží maso Uzeniny, uzené a nakládané maso, červené maso, fast food
Celozrnné pečivo Brambůrky
Jídla a dochucovadla s nízkým obsahem soli Sůl, slaná jídla, kečup, hořčice
Oleje s mononesasycenými mastnými kyselinami a polonenasycenými tuky Nasycené tuky, rostlinné oleje ve velkém množství
Max. 0,3 l piva, 5 cl destilátu nebo 1 - 3 dcl vína denně Vody s vyšším obsahem minerálních látek
 Alkohol ve větším množství

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21710 (zdravotnimagazin.cz#5209)


Přidat komentář