Nadobro konec s nadváhou

I když jsme už mnohokrát selhali a nemáme chuť se už o nic pokoušet, bezpochyby je v nás alespoň nepatrná jiskérka víry. To je důležité – zkuste ji rozdmýchat a začněte pracovat na obnovení vašeho sebevědomí, zdraví a životního elánu.

Definitivní řešení s nadváhou

I když jsme už mnohokrát selhali a nemáme chuť se už o nic pokoušet, bezpochyby je v nás alespoň nepatrná jiskérka víry. To je důležité – zkuste ji rozdmýchat a začněte pracovat na obnovení vašeho sebevědomí, zdraví a životního elánu.

Rozhodněte se pro životní styl, který zlepší vaše zdraví, zvýší vaši vitalitu, sníží riziko mnoha nemocí a dovolí vám jíst do sytosti a přitom i hubnout bez pocitu hladu.

Zhubnutí na trvalo

Jenom zdánlivě. Obezita je důsledkem nadměrného příjmu energie, který převyšuje množství energie potřebné k životu a pohybu. Tyto energetické přebytky se pak ukládají ve formě tuku. Za každých 14 665 kJ (3 500 kcal) přebytečné energie, která se časem akumuluje, se uloží v organismu půl kilogramu tuku.

Když si každý den namažete na chleba o 15 g másla více než obvykle (to odpovídá energeticky 419 kJ nebo 100 kcal), pak to za jeden rok představuje přibližně 4,7 kg tělesného tuku navíc. Na druhé straně, když si sedmkrát po sobě odpustíte kousek tučného dortu (kousek může obsahovat 2 100 kJ nebo 500 kcal), zhubnete o půl kila.

Tajemství úspěchu spočívá v nižším příjmu energie, avšak nikoli v omezení množství konzumovaného jídla.

Pozor na restaurace rychlého občerstvení

V dnešním světě najdeme spoustu rozporů. Třeba na stránkách časopisů nebo v televizi – setkáte se tam s mladými, usměvavými a štíhlými lidmi, kteří dělají reklamu na jídla plná tuků.

Supermarkety vám nabízejí několik desítek tisíc krásně zabalených, na energii bohatých produktů, ale i řadu časopisů, ve kterých najdete poslední a nejpopulárnější rychlou redukční dietu. Na každém roku se otevírají nové restaurace rychlého občerstvení jako McDonalds či KFC.

Moderní technologie umožňuje potravinářskému průmyslu vyrábět z laciných, nízkoenergetických, na vlákninu bohatých surovin drahé, nezdravé energetické bomby. S pouhými několika sousty můžete získat tolik energie, kolik by bylo obsaženo v celém jídle, kdyby bylo připraveno z přirozených potravin. Není proto divu, že lidé, kteří se takto stravují, mají hlad, a přitom se přejídají.

Jak k tomu došlo? Průmyslovým zpracováním se odstraní například 3,5 kg objemu cukrové řepy ve formě vlákniny a dalších živi a vyrobí se půl kilogramu čistého cukru. Cukr a jiná sladidla přitom dnes představují až jednu pětinu našeho denního příjmu energie.

Moderní technologie umožňují z 10-14 klasů kukuřice získat jednu polévkovou lžíci kukuřičného oleje. Těchto 460 kJ (110 kcal) energie pak můžete zkonzumovat jediným polknutím. Oleje a tuky představují dalších 20 procent našeho denního příjmu energie.

Z obilovin ochuzených o vlákninu a další živiny dokážeme vyrobit alkohol, který představuje dalších devět procent energie, kterou průměrný dospělý v ČR denně zkonzumuje.

Součtem všech zmíněných položek zjistíte, že téměř 50 procent energie pochází z rafinovaných a koncentrovaných potravin, které byly zbaveny důležitých živin a vlákniny. To je zaručený recept, jak přibývat na váze.

Doporučené jídlo

Pokud rádi jíte, ale přitom chcete zhubnout, pak…

Jezte více:

  • Čerstvé nebo uvařené zeleniny. Vyhýbejte se však mastným omáčkám a olejovým salátovým zálivkám.
  • Celozrnných produktů – teplých celozrnných cereálií, neloupané rýže, prosa, celozrnného chleba a těstovin.
  • Brambor, různé kořenové zeleniny a luštěnin – fazolí, hrachu, čočky.
  • Čerstvého ovoce.

    Tyto potraviny konzumované ve své původní, přirozené formě jsou výživné, nízkoenergetické a navíc se po nich budete cítit zcela nasyceni.

    Jezte méně:

  • Rafinovaných a koncentrovaných potravin. Obsahují hodně energie, avšak málo živin a vlákniny.

  • Masa, tučných mléčných výrobků, ořechů. I když jsou tyto potraviny výživné, neobsahují téměř žádnou vlákninu a jsou bohaté na tuk a energii. Maso a sýry obsahují 60 až 80 procent energie ve formě tuku.

Nástálo změna v jídelníčku

  • Pijte hodně vody – šest až osm sklenic denně. Vyzkoušejte také bylinkové čaje nebo různé druhy minerálek. Limonády a jiné slazené nápoje pijte jen výjimečně.
  • Zařaďte více pohybu. Choďte na procházky – denně na 30 až 60 minut.

Někdy příjdou i slabé chvilky:

  • Jestliže víte, že nedokážete sníst pouze jednu sušenku, pak raději nejezte ani tu první.
  • Nekupujte si „problematické” potraviny. Když je doma nebudete mít, nebudete je moci ani mlsat.
  • Když se nudíte nebo se cítíte frustrovaní či opuštění, vyjděte si na procházku. Dopřejte si sklenici dobré minerálky, přečtěte si něco povzbudivého nebo zavolejte svému příteli. Naučte se mlsat spíš přirozené potraviny, jako jsou hrozny, meloun nebo mrkev.

    Je načase skoncovat s nezdravými, rychlými redukčními dietami, které ve vás vyvolají spíš pocit neúspěchu a frustrace a při kterých budete mít stále hlad. Rozhodněte se pro nový životní styl, který změní vaše návyky a bude trvalým základem vašeho lepšího zdraví. Pokud budete jíst přirozené potraviny, pak si můžete dopřát více jídla a přitom i zhubnout.

Zásady hubnutí

  1. Čtěte etikety a upřednostňujte nerafinované potraviny s nízkým obsahem tuku.
  2. Základem vaší výživy by se mělo stát ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny a jiné, pokud možno co nejméně upravované potraviny.
  3. Snažte se, aby optimální způsob stravování se stal vaším typem stravování. Ztotožněte se s ním!
  4. Nepijte limonády a jiné přeslazené nápoje. Dejte přednost vodě, neslazeným minerálkám nebo bylinkovým čajům.
  5. Přestaňte mlsat. Začněte den vydatnou snídaní a sami zjistíte, že během dopoledne si na mlsání ani nevzpomenete.
  6. Snažte se, aby se svižná chůze nebo jiný druh pohybu staly nedílnou součástí vašeho života.
  7. Omezte konzumaci olejů, másla, margarínu, mastných omáček a zálivek. Omezte množství tuku, který používáte při vaření.
  8. Najděte si přátele, kteří mají podobné zájmy, a tedy vám mohou být oporou.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21681 (zdravotnimagazin.cz#5130)


Přidat komentář