Výživové poradenství FitStyl okres Nymburk

Snažíte se změnit svůj životní styl? Toužíte po štíhlejší postavě? Nebo je vaším snem svalnatá vyrýsovaná postava, či je vám jasné, že potřebujete změnit stravování pro zlepšení svého zdravotního stavu?

Ať je vaší motivací štíhlá postava do plavek, lepší sportovní výkony, zlepšení zdraví nebo prostě lepší pocit ze svého těla, pokud chcete zásadním způsobem změnit své stravování a nevíte jak na to, doporučuji vám služby výživového poradce.

Individuální výživový plán

Výživový poradce vám může dobře poradit, ale pokud o výživě nic moc nevíte, ani dobře míněné rady vám většinou nepomohou, protože je pravděpodobně nedokážete uvést do praxe. Mnohem lepší proto je nechat si sestavit individuální výživový plán. Výhodou výživového plánu je to, že do něj budete moci kdykoliv nakouknout. Kdykoliv budete potřebovat, svůj výživový plán budete mít po ruce a díky tomu už nebudete tápat. A podle čeho vám výživový poradce váš plán sestaví? Každý jsme jiný a proto je pro sestavení výživového plánu pro konkrétní osobu nutné znát její tělesné parametry, údaje o její pohybové aktivitě a další.

Před sestavením výživového plánu

Aby mělo sestavení výživového plánu nějaký smysl, je nutné ho dokonale přizpůsobit vaší osobě. Jedině tak bude funkční a pomůže vám dosáhnout vašeho cíle. Když přijdete k výživovému poradci, jako první se zpravidla začíná s konzultací. Výživový poradce potřebuje vědět, jaká je vaše motivace a co je vašim cílem, zda chcete zeštíhlet, nabrat svalovou hmotu, zlepšit svou vytrvalost ve sportu apod. Jako další následuje měření na přístroji, který zhodnotí vaše tělesné parametry, jako jsou obsah tělesného tuku, vody, kostí, svalů, vnitrobřišního tuku, dále váš metabolický věk, bazální metabolismus (kolik energie vaše tělo spaluje v klidovém stavu), vaše fyzická kondice a Body Mass Index. Také se měří obvody na různých částech těla. Dále je potřeba probrat váš zdravotní stav a z něj plynoucí možná omezení, co možná nejpřesněji uvést vaše stravovací a pohybové návyky. Na základě všech těchto informací vám výživový poradce sestaví váš individuální výživový plán, popřípadě také plán pohybových aktivit. Aby vám váš výživový plán, resp. plán pohybových aktivit vyhovoval a byl funkční, je potřeba všechny informace uvádět pravdivě, především se nesnažit uměle vylepšovat svůj obraz tím, že budete uvádět například více pohybových aktivit, nebo zdravější stravování, než jaká je skutečnost.

Jak dlouho bude fungovat můj výživový plán?

Výživový plán u většiny osob nebude funkční navždy. S tím, jak se budete měnit, jak budete stále štíhlejší, popřípadě svalnatější, jak budete měnit množství a druh pohybových aktivit, se budou měnit také nároky vašeho těla na množství přijímaných živin. Jak je to možné? Představte si, že v době sestavování výživového plánu nemáte žádnou** fyzickou aktivitu** a ani ji neplánujete zavádět. Díky lepší a kvalitnější výživě se však budete cítit lépe, získáte více energie a vitality a tak začnete provozovat nějaký sport. Tělo, které sportuje, ať se jedná o běh, plavání, jízdu na kole, posilování, aerobic či jen chůzi, vydává více energie. Pokud tělo vydává více energie, mělo by jí také více přijímat, protože jinak by hrozila únava, ztráta svalové hmoty a nadměrné hubnutí. Příjem a výdej energie by se měl rovnat. Ovšem pokud sportujete ve větší míře, příjem vaší energie by měl být o něco větší než výdej, neboť nadbytek přijaté energie poslouží k regeneraci šlach a svalů. O kolik by měl v takovém případě příjem vaší energie převyšovat její výdej, vám poradí váš výživový poradce na základě dat, která získá průběžným měřením a také informací, které uvedete (druh, množství a intenzita vaší pohybové aktivity).  

Další, co se na vašem těle pravděpodobně změní, bude hodnota vašeho bazálního metabolismu. I kdyby množství vašich pohybových aktivit zůstalo stejné, přesto bude vhodné výživový plán upravovat z ohledem na změny bazálního metabolismu.

Není energie jako energie

Když mluvíme o přijímané a vydávané energii, je důležité uvést, že rozhodně není lhostejné, z jakého zdroje energii přijmete. Jednak je potřeba pamatovat na to, že 1 gram bílkovin nebo 1 gram tuků obsahuje 4 kcal, zatímco 1 gram tuků obsahuje 9 kcal. Nestačí však přijímat určité množství základních živin, tedy bílkovin, cukrů a tuků. Je potřeba si vybírat, z jakého zdroje živiny přijmete. Je potřeba rozlišovat mezi tzv. rychlými a pomalými cukry (škroby).

Zdroje rychlých cukrů, to jsou například med, čokoláda, sladkosti či cukr na slazení. Pomalé cukry jsou například v bramborách, luštěninách či obilí. Výhodou pomalých cukrů je to, že nemění hladinu krevního cukru příliš rychle a díky tomu nejsou příčinou obezity a cukrovky, jak je tomu u rychlých cukrů, o nichž lze toto říci zvláště v případě, že jsou konzumované nalačno. Dále si velmi dobře musíme vybírat zdroje tuků. Určitě je vám jasné, že například kvalitní, nejlépe nerafinovaný, geneticky nemodifikovaný a za studena lisovaný olej je mnohem zdravějším zdrojem tuků, než například sádlo. Popřípadě i tučnější čerstvá ryba než vepřový bůček atd. I co se týče bílkovin, máme na výběr velké množství různých zdrojů. Není se potřeba obávat toho, že byste si museli někde zdlouhavě vyhledávat, z jakých zdrojů živiny přijímat, neboť jídelníček a seznam doporučených potravin bude součástí vašeho výživového plánu.

Výživový plán a potravinová omezení

Pokud jste na některé potraviny alergičtí nebo trpíte nesnášenlivostí či intolerancí vůči některým potravinám, popřípadě některé potraviny nemůžete jíst ze zdravotních či jiných důvodů, určitě to výživovému poradci řekněte ještě před tím, než pro vás začne výživový plán sestavovat. Výživoví poradci by si na toto však sami měli dávat pozor, takže váš výživový poradce se vás na vaše potravinová omezení téměř určitě sám včas zeptá.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id23144 (zdravotnimagazin.cz#10316)


Přidat komentář