Výživové poradenství - Ostrava

Přemýšlíte o tom, že chcete zhubnout? Je vám jasné, že už to takhle dál nejde, že se svou postavou něco musíte udělat? Pokud své zdraví nechcete dávat všanc pochybným dietám z časopisů, obraťte se na výživového poradce.

Individuální výživový plán

Individuální výživový plán vám pomůže orientovat se v tom co, v jakém množství a kdy máte jíst, abyste mohli dosáhnout svých cílů. Jak název napovídá, výživový plán je pro každého vypracováván individuálně, tedy přímo na míru. A proč pro každého dělat nový výživový plán? Copak by nestačil jeden pro všechny stejný? Vždyť zdravá strava je zdravá pro všechny, tak proč pro každého jiný výživový plán?

Jenže takhle jednoduché to není. Pokud má být výživový plán funkční, je nutné ho udělat každému zájemci tzv. „na tělo“. Každý z nás je totiž jiný. Každý máme jiné tělesné parametry, jinou fyzickou aktivitu a u každého z nás metabolismus pracuje o něco jinak. Dále je potřeba vzít v úvahu alergie či netolerance některých potravin a také chutě a oblíbené potraviny. Kromě toho je důležité brát ohled na osobní cíl, čili jinými slovy čeho chce každý z nás dosáhnout, co se týče své postavy. Někdo chce být štíhlejší, jiný zase svalnatější nebo vytrvalejší, popřípadě ozdravit své tělo. Aby mohl být individuální** výživový plán** opravdu funkční, je potřeba zjistit maximum o osobě, pro kterou má být sestaven.

Co předchází sestavení individuálního výživového plánu?

Zdravý životní styl

Když se rozhodnete pro sestavení individuálního výživového plánu, musíte se osobně dostavit do ordinace nebo výživového studia. Pokud vám někdo slíbí sestavit výživový plán po internetu nebo po telefonu bez toho, aniž by znal veškeré vaše tělesné parametry, nevěřte mu. Takový výživový plán může ale nemusí být funkční, v zásadě by se dalo říct, že bude záležet na náhodě, zda vám bude sestaven plán, který vám pomůže, nic nezmění, nebo vám dokonce uškodí. Pokud však chcete mít jistotu, že plán bude fungovat, musí být sestaven přesně pro vás.

Osobní cíl

Když se dostavíte k výživovému poradci, nejprve proběhne konzultace. Výživový poradce potřebuje vědět, jaký je váš cíl a jaké změny očekáváte. Mnoho lidí si třeba řekne, že chce zhubnout. Jenže jejich představy o hubnutí jsou často velmi přehnané a** výživový poradce** je potom musí korigovat, neboli vysvětlovat, jaké cíle jsou reálné a rozumné v jakém časovém horizontu. Někdo třeba řekne, že chce zhubnout 15 kilogramů než pojede na dovolenou k moři. Jenže pokud vezmeme v úvahu, že doba dovolených začne přibližně za 8 týdnů, bylo by nutné hubnout rychlostí přibližně 2 kilogramy týdně. Jenže hubnout takhle rychle není správné. Zní to sice příjemně, zhubnout hodně kil a za krátkou dobu, ale jednak to není příliš reálné, a i kdyby se to nějakou drastickou dietou povedlo, později toho stejně budeme litovat. Příliš rychlé hubnutí je totiž pro tělo tak velký šok, že při pozdějším návratu k více kalorické stravě, který u většiny dietářů dříve nebo později stejně přijde, by se tělo snažilo kalorie, které mu předtím byly odepírány, maximálně využít a skoro všechny si je uložit do tukových zásob. Výsledkem je jev dobře známý jako jojo efekt – ztracená kila jsou zakrátko po ukončení diety zpátky a často je jich ještě více než před začátkem hubnutí. Správná rychlost zbavování se tukových zásob by tedy neměla překročit půl kilogramu týdně, aby byla vyloučena možnost** jojo efektu**.

Navíc individuální výživový plán, to není žádná dieta. Individuální výživový plán by vás měl naučit správnému a zdravému, ale přitom chutnému stravování, které budete dodržovat do konce života. Když chcete zeštíhlet, chcete přece zůstat štíhlí už napořád a ne jen na dovolenou do plavek, ne? Kromě hubnutí může být osobním cílem také nabrání svalové hmoty, zlepšení svých sportovních výkonů, nebo třeba také celkové ozdravení organismu, detoxikace, zvýšení vitality, orientace na zdravé potraviny, rehabilitace po nějaké nemoci, dobrý pocit ze svého těla aj.

Stravovací a pohybové návyky

Zdravý životní stylDalší věc, kterou potřebuje výživový poradce pro sestavení vašeho fungujícího individuálního výživového plánu znát, jsou vaše stravovací a pohybové návyky. Poradce musí vědět, kolik kalorií jste až dosud byli zvyklí přijímat a z jakých zdrojů. Pro správné propočty potřebuje znát také typ a množství vaší pravidelné fyzické aktivity. Je to důležité proto, aby poradce mohl porovnat, kolik energie přijímáte a kolik jí vydáváte. Abyste mohli výživovému poradci předat maximálně přesné hodnoty a nemuseli na vše vzpomínat z hlavy, je důležité vést si deníček, kam budete po dobu několika týdnů přesně zaznamenávat všechny přijaté potraviny a jejich množství a také vaše pohybové aktivity. Pokud někdy sníte něco, za co se budete stydět, stejně to do deníčku napište. Stejně tak si nevymýšlejte pohybové aktivity, pokud žádné nemáte. Nesnažte se svůj obraz a svoje zvyky před výživovým poradcem uměle vylepšovat. Výsledkem by byla zkreslená data, který by poté byla použita při tvorbě vašeho výživového plánu, což by mohlo mít za následek jeho sníženou funkčnost.

Měření tělesných obvodů, analýza složení těla a bazální metabolismus

Po analýze vašich zvyklostí následuje přeměřování těla obyčejným krejčovským metrem ale i na speciálních moderních přístrojích. Pro porovnání stavu před započetím nové životosprávy a po určité době od začátku nové životosprávy jsou krejčovským metrem přeměřovány obvody na několika místech těla, například břicho, hrudník, pas, obvody, paží, stehen aj. Dále následuje tělesná analýza na moderních přístrojích, kdy je zjišťován obsah tuku, svalů a vody v těle a také výpočet Body Mass Indexu. Dále je zjišťován váš bazální metabolismus, neboli kolik kalorií vaše tělo spaluje v klidovém stavu – zjišťuje se tedy efektivita vašeho metabolismu.

Časové možnosti klienta

Když má** výživový poradce** k dispozici všechna vaše data a zná váš osobní cíl, může podle nich sestavit váš individuální výživový plán. Jenže mnoho lidí má ten problém, že kvůli pracovnímu vytížení nemůže dodržovat přesné časy jídel, nemluvě o jejich přípravě. Proto je individuální výživový plán nakonec upraven podle časových možností každému přesně na míru.

Zdravý životní styl

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id23148 (zdravotnimagazin.cz#10320)


Přidat komentář