Pitný režim

Svalová buňka se z většiny skládá právě z vody a jak může fungovat, když nemá to nejzákladnější, co pro svou stavbu potřebuje? Pitný režim pomůže nastartovat váš metabolismus a zrychlení se může pohybovat až v desítkách procent!

Co zařadit do pitného režimu

Samozřejmě není jedno, co pijeme.

Nasycené nápoje

Hlavně u dětí se velké oblibě těší různé sladké nápoje tohoto typu. Tekutiny to samozřejmě jsou, ale nežádané. Energii nasyceného nápoje je třeba připočítat k příjmu energie ze stravy. Ve snaze shodit nějaké ty kilogramy vám nepomohou, spíše naopak. Nasycený nápoj je vlastně voda, hodně cukru a různé umělé přísady, které dodávají nápoji barvu, chuť a vůni. Najdou se sice nápoje obsahující i vitamíny, ale nic to nemění na obsahu kalorií.

Džusy (přírodní ovocné šťávy)

Džusy jsou na tom o poznání lépe. Jsou to přírodní šťávy, ale také si musíme dát pozor při jejich výběru. V nabídce najdete stoprocentní džusy, ale také "ovocné nápoje", které nemusí obsahovat více než dvacet procent "přírodního" podílu. Zbytek tvoří cukr a voda. Ani pravidelné pití stoprocentních džusů nelze doporučit, obsahují spoustu kalorií ( i když ve zdravější podobě než tomu bylo u sycených vod). Doporučuje se džusy ředit nejlépe poměrem 1:1. Pokud si připravujete džusy doma (z čerstvě vymačkaných citrusových plodů) nepřehánějte to s častostí. Občas si samozřejmě můžete tuto pochoutku dopřát, ale organismus to zakyseluje a v extrémních případech si můžete vyvolat na citrusy alergii.

Alkohol

Při hubnutí na alkohol raději zapomeňte. Alkohol představuje zdroj prázdných kalorií. Znamená to, že kromě velkého množství energie, nic nezískáte - žádné vitamíny, minerály atd. Jedinou výjimkou je vitamin B obsažený v pivu. Jeho koncentrace je však relativně nízká.

Čaj

Černý čaj může být zátěží pro vaše srdce, taktéž je močopudný, proto pro vás nemusí být vůbec ideální.Lépe je na tom čaj zelený. Jeho konzumace dokáže během dne zvýšit energetický výdej.

Mléko

O mléku se toho napsalo již hodně. Někteří odborníci tvrdí, že je mléko zdravé a důležitou součástí jídelníčku. Jiní zase tvrdí, že mléko organismus zahleňuje. Pokud se rozhodnete mléko pít, zvolte nízkotučné. Rozdíl v obsahu tuku v porovnání s plnotučným a polotučným mlékem není zanedbatelný.

Čistá a minerální voda

Největší zastoupení v pitném režimu by měla mít čistá voda. I zde lze však nalézt rozdíly. Minerální vody pomáhají doplnit tělu potřebné minerály a stopové prvky. Doporučuje se je střídat, protože nadměrné množství některých minerálů může organismus zbytečně zatěžovat.

Vhodné jsou minerální vody s nižší nebo střední úrovní těchto látek

Například množství sodíku (Na) by mělo být nižší než 100-130 mg/l. Draslík (K) by měl být naopak vyšší než 4,5 mg/l. Jeho dostatek spolu s dostatkem tekutin dokáže předcházet vzniku křečí u sportovců. Voda s nizkým obsahem minerálů může být rovněž nevhodná jako voda vysokomineralizovaná.

Základy pitného režimu

  • Základem pitného režimu by měla být dostatečně kvalitní čistá voda nesycená. Jedině ta je vhodná pro všechny bez rozdílu. Vhodnost ostatních nápojů se liší v souvislosti s potřebami konkrétního organismu, probíhající aktivitou, zátěží, počasím atd.
  • Důležité je, aby zvolená voda měla prokazatelně vyvážený obsah minerálů. Omezujte přímou konzumaci většího množství silně perlivých vod. Volný CO2 může narušit proces zažívání a vyvolávat potíže.
  • Omezujte konzumaci slazených limonád a kolových nápojů. Jsou bohatým zdrojem cukru a jejich konzumace může citelně ovlivnit denní příjem energie. U dětí může v mnoha případech i za obezitu.
  • Se zvýšením zátěže zvyšujte i spotřebu tekutin.
  • Jako nejvhodnější tekutiny pro horké počasí jsou čistá voda nebo nakyslé či nahořklé nápoje. Sladká chuť pocit žízně zvyšuje.
  • Ovocné „nektary“ by neměly tvořit hlavní část denního příjmu tekutin. Vyrábějí se totiž zředěním již jednou vylisované ovocné dřeně pitnou vodou.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id22734 (zdravotnimagazin.cz#7644)


Přidat komentář