Sportovní výživa

Zvýšená dávka tuků za krátkou dobu pouze přivolá žaludeční potíže a za delší dobu i váhový přírůstek. Oproti tomu snížená dávka může vést k nedostatku polynenasycených mastných kyselin a k nedostatku vitaminů, které se nacházejí v tucích - A, D, E a K.

Sportovní doplňky on-line

V případě, že hledáte sportovní výživu, doporučujeme Vám článek sportovní doplňky online.

Bílkoviny

Přehnaný přínos bílkovin nemá smysl. Svalový růst nejlépe povzbudí cvičení. Tvorba svalu je úměrná jeho používání a omezená výrobní schopností organismu. Pohlcené bílkoviny navíc se přemění na čpavek a na ketonické látky, které se vyloučí.

Tuky

Zvýšená dávka tuků za krátkou dobu pouze přivolá žaludeční potíže a za delší dobu i váhový přírůstek. Oproti tomu snížená dávka může vést k nedostatku polynenasycených mastných kyselin a k nedostatku vitaminů, které se nacházejí v tucích - A, D, E a K.

Cukry

Glukóza (cukr) je uvolněná energie - je to potravina svalu. Ukládá se v játrech a ve svalech v podobě složeného cukru - glykogenu. Je to pouze okamžitě zužitkovatelná forma cukru, rezervy neexistují.

Potřeby mikroživin

Potřeby mikroživin (vitaminů, minerálních solí a oligobiogenních prvků) jsou úměrné činnosti a tuto poptávku uspokojí zvýšená různorodá potravinová dávka. Veškerý další přínos je zbytečný a nikdy žádný výkon nezlepšil.

Pitný režim

Zato vodní přínos pro sportovce je základní, neboť se při zvýšeném pocení vystavuje ohrožení dehydratací. Co má sportovec pít? Vodu s bublinkami anebo bez, na tom nesejde; přínos minerálních solí a kyselých uhličitanů je pro organismus, v němž jsou vodní zásoby již koncentrovány v minerálních solích, zbytečný, dokonce i nebezpečný.

Dostatečný přínos bílkovin

Jediné pravidlo je tříhodinové: žádné velké jídlo s přínosem bílkovin později než tři hodiny před výkonem. Vyhněte se mraženým výrobkům, mušlím, houbám, které by mohly zavinit trávicí potíže. K obnovení zásob složených cukrů (glykogenů) si vyberte předposlední jídlo s těstovinami, kuskusem, krupicí, obilninami, chlebem, rýží. Poslední jídlo bude lehké: ovoce, obilniny.

Dostatečný přínos cukru

Trvá-li déle (přes 45 minut), je třeba udržet správnou hydrataci a zajistit přínos okamžitě volných cukrů (glukózu): sušené ovoce, sušenky, tavený sýr, čokoláda a nasládlé a trochu slané nápoje, které se pijí, než se dostaví žízeň.

Dostatečný přínos tekutin

To je oddychová fáze. Příkaz: obnovit vodní zásoby vodou minerální nebo neminerální, ovocnými šťávami. Oddychové jídlo bude zato úmyslně zpožděno, neboť z fyzické únavy často pramení nechutenství. Musí být hyperglukózní, aby se obnovily zásoby glykogenu.

Pravidla hry

Před namáhavým fyzickým výkonem dodržujte tři příkazy:

  • předposlední jídlo musí obsahovat mnoho složených cukrů;
  • dodržovat tříhodinové pravidlo;
  • pít dřív, než se dostaví žízeň.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21798 (zdravotnimagazin.cz#5449)


Přidat komentář