Jídelníček během těhotenství - Ostrava

Těhotenství je obvykle šťastným obdobím, nicméně je nutno pamatovat, že mimo čekání na vytoužené dítě je také potřeba dodržovat správnou výživu, aby vývoj plodu byl dokonalý.

Jídelníček během těhotenství - Ostrava

Nastávající maminky musí o své tělo celkově pečovat více, než běžně, vzhledem k tomu, že se starají nejen o sebe, své vlastní tělo, ale i své budoucí dítě. Jídelníček je tak důležitý pro nejen správný vývoj plodu, ale nutno třeba pamatovat na to, že při těhotenství dochází v těle ženy mnoho změn, a tak je zapotřebí doplňovat všechny potřebný vitamíny, minerály a mnoho dalších látek ještě více, než jindy. Nastávající maminka v této chvíli jí za dva, což sice neznamená, že se má přejídat, ale musí pamatovat na vyváženost a dostatek všech potřebných látek. Pokud čekáte miminko, jistě budete mu chtít dát to nejlepší.

Pestrá strava jako základ

Nejdůležitějším pravidlem pro nastávající matky je informace, že strava musí být především pestrá, hodně bohatá na vitamíny, minerály i stopové prvky a další potřebné látky, které tělo nejen potřebuje, ale zvláště žena, která nosí v těle lidský plod, musí myslet nejen na sebe, ale i na své budoucí tělo. Plod, aby se dobře vyvíjel, musí být dostatečně dotován potřebnými látkami, které přispějí ke správnému vývoji a tak zaručí, že všechno bude v pořádku, co se týče výživy plodu a tudíž i zaručí zdraví ještě nenarozeného dítěte. Základem toho všeho je především pestrá strava.

Co je potřeba dodržovat

Jídelníček správné nastávající maminky by se měl sestávat z minimálně dvou tisíc a sedmi set kalorií, kde bude podíl minimálně devadesáti gramu bílkovin, alespoň tři sta šedesát gramů sacharidů a pak tak je potřeba tuku, kterého by v jídelníčku těhotné ženy mělo být asi sto gramů. Každopádně je vždy potřeba dodržovat pokyny lékaře, ale pamatovat i na to, že jak se plod vyvíjí, tak se mění i celkové nároky na výživu a tak i sestavu jídelníčku těhotné ženy. Pokud si jako žena v jiném stavu nejste jista, co jíst a jak jíst, pak je potřeba se zeptat na příslušných místech, tedy u svého ošetřujícího lékaře.

Různé období, různé nároky

Nutné je pamatovat na to, že jiné období v těhotenství, vyžaduje také jiné nároky na výživu. V době, kdy je plod malý, tedy v prvním trimestru, nepotřebuje tolik výživy, jako v tom dalším a obzvláště v posledním trimestru, kdy už je plod dost velký a potřebuje mnohem více potřebné výživy, než kdy jindy. Zcela jinak to tedy bude v jiných obdobích těhotenství a tak nelze srovnávat dobu dříve a pak i později.

Příjem bílkovin, sacharidů i tuků

Každá těhotná žena by měla postupně zvyšovat příjem bílkovin, které jsou nutné pro správný vývoj těla, svalů ale i celkový růst. To se týká zvláště druhého trimestru, kdy si tělo již na těhotenský stav zvyklo a tak se i žena cítí lépe. První trimestr by měl být tak zvláště bohatý na vitamíny, protože především v tomto období je to důležité. Čas, který vyplňují nevolnosti a také zvracení potřebuje doplnit nutné vitamíny. Druhý trimestr je nutno tedy zvýšit příjem jak bílkovin, sacharidů a i tuků. Poslední trimestr se příjem potravy opět sníží, jelikož těhotná žena nemá pocit hladu, jelikož děloha se velice zvýší, tlačí na trávicí trakt. V tomto třetím trimestru je zapotřebí omezit příjem solí, a také potravin, které nadýmají.

Co je potřeba zařadit do jídelníčku těhotné ženy

Vodu jako nutnost

Jako nastávající matka musíte vědět, že pitný režim je velice důležitý, takže i když běžně na to často zapomínáte, pak pokud živíte i své nenarozené dítě, zkuste s tím něco udělat a opravdu pít minimálně dva litry vody denně, nejlépe čisté vody, zcela vynechat sycené nápoje a pak i ty přeslazené, barvené a samozřejmě alkoholické a kofeinové.

Kyselina listová

Všechny potraviny, které mají vysoký obsah kyseliny listové je potřeba mít v jídelníčku těhotné ženy jako potřebnou nutnost pro správný vývoj plodu. Kyselina listová je základním stavebním kamenem pro správný vývoj plodu a také potřebná pro krvetvorbu. Pamatujte tak na saláty, čínské zelí, ale i zeleninu, jako je květák, brokolice. Dále pak avokádo, mango, valašské ořechy, banány, jahody či pomeranče. Je také dobré kyselinu listovou doplňovat pomocí potravinových doplňků.

Vápník, vitamín B a další

Samotnou kapitolou jídelníčku těhotné ženy je vápník. Ten nesmí v jídelníčku chybět, je nezbytný pro dobrou srážlivost krve a především také výživu a vývoj kostí, nejen dítěte, ale i matky. Nezbytný pro správný vývoj plodu jsou i vitamíny skupiny B, které jsou pro dobrý růst plodu a zvláště pak mozku a dalších orgánů potřebné. Nezapomínat se nesmí ani na hořčík, jód, železo či zinek, celá skupina přispívá ke správnému vývoji plodu.

Co je naprosto zakázáno v jídelníčku pro těhotné

Nikotin

Nastávající matka – kuřačka by si jasně měla uvědomit, co je pro ni přednější. Příjem návykových látek, především pak nikotinu je pro plod přímo zabíjející. Je dost možné, že se kuřačce narodí dítě s vrozenou vadou a dost vážnými zdravotními problémy, které se projeví hned, anebo i po čase. Takže zde by měl být totální zákaz cigaret.

Alkohol a kofein

Další kapitolou zákazů při těhotenství, je alkohol i kofein. Je pravdou, že alkohol občas v malém množství nevadí, takže velice omezeně sklenka vína nevadí, podobně jako malé pivo. Jenže je nutné vědět, pokud by se tak dělo dost často, třeba i ob den, pak to může vést k vážným obtížím pří vývoji plodu. To samé platí o kofeinu. Malý šálek kávy denně je v pořádku, ale vyšší dávky mohou dost negativně ovlivnit vývoj plodu, takže i zdraví nenarozeného dítěte.

Správná úprava potravin

Každý by měl vědět, že různé úpravy potravin vytvoří také různý efekt výsledného produktu. Znamená to totiž, že pokud se potravina, jako třeba zelenina nebo ovoce připravuje smažením, nebo třeba dlouhým vařením, pak ztrácí mnoho z obsahu vitamínů a jiných, důležitých látek, takže nejvhodnější je konzumace syrových plodů, anebo pak pomalého dušení v páře. Dost třeba i ztratí brambory, které se vaří oloupané. Ty, které uvaříte ve slupce, zachovají nejvíce důležitých živin. Další nutná informace, kterou by každá nastávající matka měla znát, je, že případné rozmražení potravin, zvláště masa je potřeba provádět postupně, a rozhodně rozmražené maso již dále nemrazit. To pak ztratí mnoho důležitých látek. Zelenina se nerozmrazuje naproti tomu postupně, ale přímo vložením do horké vody – například při vaření polévky. Kupujte čerstvé potraviny od zaručených prodejců, nejlépe od dodavatele a také je upravujete tak, aby výsledný pokrm zachoval mnoho živin.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id29582 (ck#561)


Přidat komentář