Zdravý jídelníček během těhotenství - Praha

Těhotenství je obvykle šťastným obdobím, nicméně je nutno pamatovat, že mimo čekání na vytoužené dítě je také potřeba dodržovat správnou výživu, aby vývoj plodu byl dokonalý.

Zdravý jídelníček během těhotenství - Praha

Doba těhotenství není jen čekání na své vytoužené děťátko, ale především také pamatování na to, že současně, kdy ve vás roste malý zázrak, pak také všechno, co strávíte, současně tráví i to vaše malé a tak je potřeba mít pro něj dostatečnou výživu. Zdravý jídelníček během těhotenství znamená dostatek potřebných živin, vitamínů, minerálů či stopových prvků a dalších látek. Těhotenství je zkrátka obdobím, kdy vyživujete své nenarozené dítě a je zapotřebí na to pamatovat.

Přibírání na váze

Některé ženy mají obavy, že v těhotenství naberou kila, která se jim pak nebude dařit shazovat, takže se i v tomto období snaží ukájet chutě, aby jejich tělesná váha nebyla příliš rozdílná s tou původní, každopádně nabrat kila musí každá nastávající maminka. Prakticky platí, že čím nižší váhu před otěhotněním máte, tím více musíte přibrat a zase naopak. Přibrat však je naprosto běžné, při normální váze to musí být asi deset až čtrnáct kilo. Něco váží plodová voda, placenta, zvětšená děloha a pak také mnoho jiného, včetně plodu, tedy dítěte.

Dieta versus těhotenství

Jestliže se vám narodí dítko s nízkou porodní váhou, pak může být na vině nedostatečná výživa právě v době těhotenství. Rozhodně zapomeňte na nějaké redukční diety, pokud očekáváte potomka, a to i v případech, kdy máte nadváhu, nebo obezitu. Neznamená to, že v době těhotenství máte spořádat cokoli, na co přijdete, ale určitě se neukvapovat k dietě. A pokud už ano, pak by měla být nikoli redukční, ale bohatá na vitamíny, a jiné potřebné látky, které povedou ke správnému vývoji lidského tvoru.

Kyselina listová

V těhotenství je důležité mít příjem několika potřebných látek, nesmí ale chybět kyselina listová, která zaručí perfektní vývoj plodu, obzvlášť pro dokonalý vývoj mozku. Kyselina listová je bohatě obsažena v listových salátech, čínském zelí, ale i jiných plodech, zeleniny i ovoce. Dá se také doplňovat přímými doplňky stravy v podobě tablet kyseliny listové. Každá nastávající matka touží po tom, aby se jí narodilo hlavně zdravé dítko, tudíž by kyselina listová měla být něco jako základním stavebním kamenem pro správný vývoj plodu.

Voda jako důležitý faktor

Nastávající matky musí pamatovat na to, že nejen v sobě nosí plod, který vyživují vlastní potravou, příjmem, ale také musí mít dostatečně hydratované tělo a také je nutno vědět i to, že příjem vody je potřeba pro dobrou tvorbu mléka pro kojení. Ženy, které mají problém s tvorbou mléka, možná právě opomněly příjem vody při těhotenství i kojení. Nezapomínat však na to, že sycené nápoje nejsou vhodné, stejně jako ty s mnoha přidanými cukry nebo jinými látkami. Ideální je tak čistá voda. Nevhodné jsou překvapivě i stoprocentní džusy, které mohou nadělat nepořádek s trávením a pak také při kojení u děťátka.

Přejídání? Může se?

Ženy v těhotenství mají obvykle různé chutě a většinou také na dost tučná a nezdravá jídla, po kterých se přibírá dost rychle na váze, ale tomu všemu také podporuje fakt, že pokud je žena těhotná, často se přejídá tak, že by i „praskla“. Kolikrát je to způsobeno i podporou okolí, kdy často okolí těhotnou ženu nabádá, že přece jí za dva, tak ať si dá. Jenže přejídání také není to, co by bylo zdravé a v pořádku. Ani pro běžného člověka a ani těhotné ženy nejsou žádnou výjimkou. Naopak právě i v době těhotenství je zapotřebí pamatovat na zdravé stravování a především zdravý jídelníček. I když jíte, jak se běžně říká za dva, pak se určitě nemáte přejídat. Pochutnejte si bez omezení na všem, co vás láká a užijte si určitě tu dobu, kdy i přibývající kila můžete schovat za své těhotenství, ale určitě se nepřejídejte. Těhotná žena se nechystá na porážku, ale porodit zdravé dítě. Toho se tak držte.

Hodné zeleniny i ovoce

Vaše vyvíjející se dítko uvnitř těla potřebuje hodně vitamínů i jiných důležitých látek, které si odebírá z vašeho těla, z těla matky, proto je pro něj musíte doplňovat ještě více, než jindy a také nezapomínat na to, že jsou tyto látky důležité i pro vás. Nutné je tak příjem všech těchto látek zvýšit. Nejlépe čerstvým ovocem a zeleninou, obzvlášť tou listovou – saláty a tak dále, které obsahují velké množství kyseliny listové, velmi důležité látky pro správný vývoj plodu. Skvělý tip, jak nezapomínat a často tak ovoce i zeleninu konzumovat, je, připravit si ovocný nebo zeleninový salát, nebo spíše ovoce nakrájet na kousky (nebo právě i zeleninu) a dát do velké mísy, pak vidličkou postupně ujídat a tak všechny potřebné látky doplňovat. To obecně platí i pro netěhotné.

Jak zdravě jíst při těhotenství

Jídlo na celý den si rozdělte do menších porcí a jezte i několikrát denně. Vždy je to lepší varianta, než se nadlábnout a pak nehnout. Navíc tělo si tak zvykne na pravidelný příjem potravy, což se projeví i rychlejším metabolismem, tedy spalováním tuků a po porodu tak kila půjdou dolů sama a snadno. Na rozdíl od té možnosti, že se prostě občas jen tak přejíte, že se chvíli ani nepohnete. A to platí i v tom případě, kdy jíte zcela totožné jídlo a stejné porce – vždy je doporučováno a pro tělo lepší, pokud je mu strava podávaná postupně po částech a intervalech. Takže jestliže hodláte po porodu hubnout, tímto poměrně jednoduchým a zdravým tipem se na to můžete snadno připravit.

Syrové a smažené – jedno velké ne

Cokoli, co je maso a to jak běžné maso, pak i třeba ryby nebo mořské plody, musí být po dobu těhotenství passé. Takže jste-li milovnicí tataráku, musíte se jej bohužel na dobu nezbytně nutnou vzdát. Všechno to může být čerstvé a tak dále, ale jako nastávající matka musíte vědět, že takto chráníte především své nenarozené dítě. Podobné je to u smažených pokrmů. Nebo těch grilovaných. Není zakázáno úplně je konzumovat, ale střídmost je na místě. Karcinogenní látky obsažené tak mohou zadělat na vážné potíže, takže zde opravdu pozor.

Buďte ke svému děťátku milá

A hlavně je zapotřebí myslet na to, že právě i stravou hýčkáte své dítě, takže mu dopřávejte jen to, co byste sami rádi také viděli i dítě jíst. Čím je strava zdravější, tím zdravější bude i vaše ratolest, ale i vy, s tím se pojí méně potíží, šťastné miminko i maminka a tak i celá rodinka.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id29584 (ck#563)


Přidat komentář