Budoucí příčina zdravotních nemocí - Hypermobilita

Hypermobilita je stav, kdy jsou klouby více pohyblivé než je žádoucí. Nejčastější příčinou je nevhodná sportovní zátěž v dětství, zvláště při gymnastice a baletu, kde dochází k neustálému zvyšování pohybového rozsahu kloubů.

Hypermobilita - Co to vlastně je?

Hypermobilita je stav, kdy jsou klouby více pohyblivé než je žádoucí. Nejčastější příčinou je nevhodná sportovní zátěž v dětství, zvláště při gymnastice a baletu, kde dochází k neustálému zvyšování pohybového rozsahu kloubů. Příčinou ale může být i vážné onemocnění, úraz nebo genetika. Někteří lidé se s hypermobilními klouby prostě narodí. Pozná se to už u miminek, která jsou jakoby gumová.

 

Dáte-li v předklonu na zem celé dlaně bez sebemenších potíží, možná také hypermobilitou trpíte. Taková pohyblivost sebou často přináší různé potíže. Zvláště přetěžování hypermobilních kloubů může později vyústit v různá onemocnění (bolesti kloubů, zad, svalů či hlavy).

Hypermobilita - Co může způsobit?

Pokud člověk bez potíží udělá most nebo provaz, působí obdivuhodně, ale na druhou stranu to není normální – k takovému rozsahu pohybu lidská kostra určena není. Vzniká jistá nerovnováha, která se pak negativně odráží v různých potížích. Přespříliš pohyblivý kloub může způsobit, že se jinde bude pohybovat málo – v určitém místě se zablokuje (např. u páteře). Pokud tento stav trvá dlouho, může dojít k trvalým změnám. Také při práci na počítači často dochází k jednostrannému zatěžování páteře. Hlava skloněná u obrazovky přetěžuje krční obratle.

Hypermobilita - léčení

Pacienti s hypermobilitou se musí vyvarovat protahovacích cviků a své klouby spíše stabilizovat (tzv. stabilizačním cvičení). Důležité je také posílit svalstvo (ne však s činkami). Nemocní by měli často měnit polohu, nesedět dlouho u počítače a u televize.

Hypermobilita –  jednoduchý test

Hypermobilní může být jen některá část vašeho těla. Poznáte to díky jednoduchým cvičebním testům. 1. Postavte se rovně, dejte nohy k sobě a předkloňte se. Pokud položíte na zem celé dlaně, jste hypermobilní. 2. Položte se na záda a jednu nohu co nejvíce unožte do strany. Hypermobilitě odpovídá rozsah 100 stupňů. 3. Obejměte rukou svůj krk. Dosáhnete-li špičkami prstů dále než na výběžky na krční páteři (o délku celé dlaně), máte také co do činění s hypermobilitou. 4. Hypermobilní mohou být i prstní klouby na rukou. Pokud palec ohnete až k zápěstí, hypermobilní opravdu je.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21726 (zdravotnimagazin.cz#5255)


Diskuze a zkušenosti

Iva83 | 10.05.2010 08:13
Jak cvičit? Reaguji na článek o hypermobilitě. Znám spoustu lidí, kterou jí trpí a sama hypermobilní jsem. První potíže už se objevily, také vzhledem k mé práci. Paradoxně pracuji jako fyzioterapeut a s klienty těchto potíží se setkávám denodenně. Také často lékaři doporučují rehabilitační cvičení s vyloučením hypermobilních cviků. Ale co by to mělo být za cvičení konkrétně? V oboru jsem teprve krátce, teorii zásad cvičení proti hypermobilitě znám, ale zatím jsem se nikde nedočetla o konkrétních cvicích...Také články o hypermobilitě jsou dost obecné. Prosím o další zkušenosti jiných s cvičením a třeba i životním stylem. Děkuji


Přidat komentář