Kalorické bomby

Řešení je relativně jednoduché. Nikdo z nás se nenarodil s tím, že by sám od sebe, přirozeně preferoval určité potraviny. To všechno jsme se naučili nebo nás k tomu vychovali.

Jablka a jejich nutriční hodnota

Vezměte si například jablko. Obsahuje vitamíny, minerály, vlákninu a pouze asi 315 až 420 kJ (75 – 100 kcal) energie. Kdybychom jedli jablka tak, jak je utrhneme ze stromu, nebyl by v tom žádný problém.

My však do nich přidáváme cukr a uděláme z nich jablečnou přesnídávku; tím pak téměř zdvojnásobíme energetický obsah. Anebo z nich pouze vylisujeme šťávu, odstraníme všechnu vlákninu a tak energii ještě více nakoncentrujeme.

Nebo vyrobíme vynikající domácí štrúdl, přičemž jeden takový kousek štrúdlu se šlehačkou může obsahovat až 1 680 kJ (400 kcal).

Nutriční hodnota potravin

Ano, právě o to jde. K tomu, abyste dosáhli stejné energetické hodnoty, byste museli sníst čtyři až pět jablek. Avšak už po druhém nebo třetím byste se cítili nasyceni.

Anebo třeba takové brambory – ty jsou samy o sobě velice chutné a výživné. Před několika lety například jeden vědec udělal sám na sobě pokus; celý rok nejedl nic jiného než brambory – a po celou dobu zůstal zdravý a plný vitality. Avšak jak my dnes jíme brambory?

Jedna velká brambora o váze asi čtvrt kilogramu obsahuje přibližně 750 kJ (180 kcal) energie. Kdo však dnes jí samotné brambory?

Stejně zacházíme i s mnoha dalšími zdravými potravinami. Třeba na zeleninový salát nalijeme olejovou zálivku. A většinu ovoce konzumujeme ve formě šťáv a dortů nebo jako přeslazené zavařeniny. Nebo si na uvařenou zeleninu přidáme máslo nebo omáčku a tím automaticky zdvojnásobíme až ztrojnásobíme energetický obsah daného jídla. Pak ovšem není nijak překvapující, že máme problémy s nadváhou.

Kalorické bomby

Řešení je relativně jednoduché. Nikdo z nás se nenarodil s tím, že by sám od sebe, přirozeně preferoval určité potraviny. To všechno jsme se naučili nebo nás k tomu vychovali. Ovšem každý zvyk lze změnit – a opakování dobrého zvyku povede nakonec k tomu, že se stane nedílnou součástí našeho života.

Začněte jíst více přirozených, jednoduše připravených pokrmů. Zkuste do svého jídelníčku zařadit celozrnné výrobky jako celozrnný chléb, celozrnné cereálie, neloupanou rýži či těstoviny. K tomu přidejte různé druhy zeleniny. Zkuste také luštěniny – fazole, hrách nebo čočku.

A znovu se zkuste zamilovat do ovoce. Snažte se jíst pokud možno čerstvé ovoce, bez přídavku cukru. Pokud sníte celý pomeranč, prospěje to vašemu zdraví víc, než kdybyste vypili sklenici pomerančové šťávy.

Pokud jsou potraviny konzumovány v přirozené formě, obsahují většinou hodně vlákniny a málo energie. Když se budete vyhýbat energetickým bombám, pak si můžete dopřát větší množství potravy; přitom se budete cítit plnější a můžete i zhubnout.

Nutriční hodnoty

Boháči kJ (kcal)/100g Chuďasové kJ (kcal)/100g
Pribináček 1 025 (244) Pekingské zelí 51 (12)
Lučina 1 218 (290) Ledový salát 53 (13)
Eidam 1 460 (347) Zelená paprika 65 (15)
Parenica 1 520 (362) Cuketa 77 (18)
Flora light 1 480 (352) Salátová okurka 67 (16)
Kokos 1 530 (364) Ředkev 90 (21)
Oštiepok 1 533 (365) Rajčata 103 (25)
Niva 1 549 (369) Bílý rybíz 112 (27)
Paprikový salám 1 692 (403) Květák 121 (29)
Turistický salám 1 705 (406) Špenát 137 (33)
Lovecký salám 1 890 (450) Brokolice 138 (33)
Uherák 2 060 (491) Lilek 163 (39)
Big Mac - 1 kus 2 220 (529) Jahody 180 (43)
Čokoláda 2 300 (548) Mrkev 188 (45)
Arašídy 2 518 (598) Ostružiny 200 (48)
Mandle 2 587 (616) Kiwi 209 (50)
Máslová Rama 2 800 (667) Broskve 219 (52)
Vlašské ořechy 2822 (672) Maliny 230 (55)
Máslo 3 073 (732) Třešně 268 (64)

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21666 (zdravotnimagazin.cz#5062)


Přidat komentář