Minerály, minerální látky a stopové prvky

Minerální látky jsou anorganického původu, které si náš organismus neumí vytvářet sám. Minerály se v našem těle vyskytují v množství až tisíce gramů a jejich denní spotřeba se pohybuje v desítkách gramů. Stopové prvky jsou pro organizmus velice důležité.

Proč minerální látky

Minerální látky jsou látky anorganického původu, které si náš organismus neumí vytvářet sám. Proto je musíme přijímat v potravě. Dělí se podle toho, v jakém množství je potřebujeme: minerály a stopové prvky.

Jaké si vybrat minerály

Minerály se v našem těle vyskytují v množství až tisíce gramů a jejich denní spotřeba se pohybuje v desítkách gramů. Tvoří čtyři procenta váhy našeho těla. Mezi minerály, které se v našem těle vyskytují, patří vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík a chlór.

Minerály - Vápník (Ca)

Doporučená denní dávka: 800 mg
Činnost: hlavní stavební prvek kostí a zubů, důležitá složka svalů
Zdroje: mléko, mléčné výrobky, ořechy, listová zelenina

Minerály - Draslík (K)

Doporučená denní dávka: 1800 mg
Činnost: důležitý pro látkovou přeměnu bílkovin a sacharidů
Zdroje: ryby, citrusy, fazole, hrách, vlašské ořechy

Minerály - Fosfor (P)

Doporučená denní dávka: 750 mg
Činnost: pečuje o tvorbu kostí a zubů
Zdroje: maso, ryby, cereálie, vejce, vlašské ořechy

Minerály - Hořčík (Mg)

Doporučená denní dávka: 350 mg
Činnost: antitoxické, antistresové, antialergické, protizánětlivé účinky
Zdroje: mák, fazole, sója, ovesné vločky, ovoce, sýry, žloutek

Minerály - Sodík (Na)

    Doporučená denní dávka: 500 mg
Činnost: udržuje osmotický tlak, prvek svalů a nervů
Zdroje: maso, rýže, sůl, mléčné výrobky, kyselé zelí

Minerály - Chlór (Cl)

    Doporučená denní dávka: 700 mg
Činnost: napomáhá trávení, udržuje osmotický tlak ve formě kyseliny chlorovodíkové
Zdroje: obiloviny, sýry, sůl, zelenina

Jsou důležité stopové prvky

Stopové prvky si naše tělo nevyžaduje ve velkém množství, ale jsou pro organizmus velice důležité. Denní spotřeba stopových prvků se pohybuje v miligramech nebo mikrogramech. Nejdůležitějšími stopovými prvky jsou železo, zinek, fluor a jód.

Stopové prvky - Železo (Fe)

    Doporučená denní dávka: 10 mg
Činnost: podporuje tvorbu červených krvinek
Zdroje: maso, ryby, brokolice, plnozrnné výrobky

Stopové prvky - Zinek (Zn)

    Doporučená denní dávka: 15 mg
Činnost: formování kostí, funkce prostaty, produkuje inzulín
Zdroje: vejce, semena dýní, houby, luštěniny, maso, ořechy

Stopové prvky - Fluor (F)

    Doporučená denní dávka: 4 mg
Činnost: prvek kostí a zubů
Zdroje: ovoce, zelenina, želatina, káva, čaj

Stopové prvky - Jód (I)

Doporučená denní dávka: 150 mg
Činnost: nezbytný pro funkci štítné žlázy, aktivuje enzymy
Zdroje: jodizovaná sůl, mořské řasy, višně, třešně, vejce, hrách

V případě, že naše tělo přijme velmi málo nebo naopak velmi mnoho minerálů a stopových prvků, může se objevit extrémní reakce. To znamená, že dojde buď k onemocnění z nedostatku některé látky nebo k otravě z nadbytku.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id22626 (zdravotnimagazin.cz#7466)


Přidat komentář