Pro zdraví cév

Nadváha je jed pro cévy. Tuk nashromážděný v zásobárnách tělesného tuku krevní cévy poškozuje. Přispívá totiž k tomu, že se vytváří více LDL (špatného) cholesterolu a snižuje se koncentrace HDL (dobrého) cholesterolu.

Zdravé cévy a jejich kontrola

Nadváha je jed pro cévy. Tuk nashromážděný v zásobárnách tělesného tuku krevní cévy poškozuje. Přispívá totiž k tomu, že se vytváří více LDL (špatného) cholesterolu a snižuje se koncentrace HDL (dobrého) cholesterolu. Obzvláště nebezpečný je tuk usazený v břišních partiích. Kromě toho nadváha podporuje vznik cukrovky 2. typu, která rovněž cévy silně zatěžuje.

Abyste si vypočítali, zda máte nadváhu, budete potřebovat kapesní kalkulačku. Vydělte svou tělesnou hmotnost dvakrát výškou. Získáte tak svůj osobní Body-Mass-Index (BMI).

Rady proti cholesterolu

Při zvýšeném cholesterolu byste měli kvůli svému zdraví rozhodně dosáhnout normální váhy.

Kdo musí zhubnout, docílí nejlepších výsledků stravou s kontrolovaným obsahem tuků a uhlohydrátů. To znamená, že je potřeba omezit tuky, uchýlit se k méně tučným výrobkům a vyhýbat se pokud možno nasyceným tukům z másla, sýrů, smetany a tučných druhů uzenin a masa. Mnohem vhodnější jsou nenasycené tuky z rostlinných olejů a tučných ryb.

V případě uhlohydrátů, jako je cukr a škrob, je třeba rozlišovat mezi těmi, které krevní cukr zvyšují rychle, a mezi těmi, které jej zvyšují pomalu – tedy mezi uhlohydráty s vysokým a nízkým glykemickým indexem. Vysoký glykemický index znesnadňuje hubnutí, protože energie z tukových zásobáren se při látkové výměně, pokud je hladina krevního cukru vysoká, nestačí spálit.

Optimální tlak

Optimální tlak je asi 120/80 mm Hg. Hodnoty nad 140/90 mm Hg mohou být kritické. Může pak totiž dojít k tomu, že krev pumpovaná cévami přetlakem poškodí stěny tepen.

Preventivní opatření

Jako preventivní opatření omezte solení. Raději si jídlo ochuťte kořením a čerstvě nasekanými bylinkami. Často krevní tlak klesne i při zvýšené konzumaci ovoce a zeleniny, snížené konzumaci alkoholu a zhubnutí pár kil.

Stálý pohyb

Tělesná aktivita ovlivňuje vaše hodnoty cholesterolu pozitivně hned dvakrát: Pohyb snižuje hodnoty LDL cholesterolu a zvyšuje hodnoty HDL cholesterolu. Navíc snižuje krevní tlak a riziko cukrovky a pomáhá odstraňovat nadváhu. Dost dobrých důvodů pro více pravidelného pohybu! Nebojte se, nemusíte každý den proběhat celé hodiny po lese.

Nenutit tělo k zbytečným výkonům

Nepřetěžujte se. Nenuťte tělo do vrcholných výkonů, ale zařaďte do běžného života více pohybu, který vás baví. Ideální je být každý den aktivní 30 minut v jednom kuse: při práci na zahradě, ve fitnesstudiu, při venčení psa nebo při cestě do práce na kole. Čím bude pohybová aktivita pestřejší, tím vám bude připadat snazší.

Snižte stres

Neustálý stres zvyšuje riziko srdečního infarktu o 30 procent. Nové švédské studie doložily, co už beztak všichni předpokládali: Kdo má spíše klidovou vyrovnanou povahu, chrání si srdce. Lidé, kteří často reagují stresově, riskují dříve nebo později srdeční infarkt nebo smrtelnou mrtvici.

Jak bojovat proti stresu

V akutním případě pomůže zhluboka se nadechnout a vydechnout, nebo se z toho, co vás trápí, vypsat nebo vypovídat. Dlouhodobě pak působí různé uvolňovací techniky. Podle toho, o jaký problém se jedná, můžete také navštěvovat kurzy efektivní organizace času nebo tréninku zvládání konfliktních situací. Můžete se také věnovat sportu, chodit do kina nebo pravidelně vařit – to vše vám pomůže vytvořit potřebný odstup a kompenzaci k práci.

Mít zdravé srdce

Málo tuku a soli, hodně vitaminů a nenasycených mastných kyselin, ale málo cholesterolu – tak vypadá optimální strava pro každého člověka se zvýšenou hladinou cholesterolu.

Nabízelo by se, aby se člověk se zvýšeným cholesterolem vyvaroval všech potravin se zvýšeným cholesterolem. To by však samo hladinu cholesterolu nijak podstatně neovlivnilo. Vašemu srdci a cévám by například nijak nepomohlo, kdybyste si při nedělní snídani dali místo milovaného vajíčka nebo másla rohlík silně namazaný margarínem. Protože – většinu cholesterolu si tělo vytváří samo! Mnohem důležitější je zacházet s tuky všeobecně střídměji.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21734 (zdravotnimagazin.cz#5279)


Přidat komentář