Proč lidé chrápou?

Příčinou může být tzv. spánková apnoe, kdy postižený ve spánku nedýchá někdy až 90 vteřin. V důsledku toho má tělo nedostatek kyslíku a produkuje nadměrné množství adrenalinu.

Jak vzniká chrápání

Přibližně jeden z pěti dospělých lidí chrápe. Chrápání je dýchání způsobem, při němž se tzv. měkké patro v dutině ústní chvěje a vydává chrčivý zvuk.

Vznik chrápání

Příčinou může být tzv. spánková apnoe, kdy postižený ve spánku nedýchá někdy až 90 vteřin. V důsledku toho má tělo nedostatek kyslíku a produkuje nadměrné množství adrenalinu. To pak může mít za následek vysoký krevní tlak, větší riziko onemocnění anginou pectoris a srdeční obtíže. Příčina chrápání může být i ve velkých krčních mandlích nebo ve velkém kořeni jazyka. Obě tyto varianty se dají léčit operativně. V poslední době je velmi využívaná operace laserem. Zákrok trvá jen několik minut a jeho bolestivost je srovnatelná s bolestí při angíně. Cena takové "úpravy" se pohybuje mezi 4 500 až 8 500 Kč podle toho, která část dutiny ústní je příčinou chrápání.

Mezi další významné příčiny chrápání patří obezita, nadměrné pití alkoholu, kouření a nedostatek tělesného pohybu.

Kdo bývá náchylný ke chrápání

  • muži - problém chrápání je postihuje třikrát více než u žen
  • lidé středního věku a starší
  • lidé s nadváhou, neboť tuk kolem hrtanu zužuje dýchací cesty a podporuje dýchání ústy.
  • kuřáci; kouření dráždí nos a krk a způsobuje opuchnutí sliznice a člověk má opět tendenci dýchat ústy
  • lidé, kteří pijí alkohol před spaním. Alkohol uvolňuje krční a čelistní svaly a podporuje dýchání ústy.

Možnosti jak odstranit chrápání?

Snažte se usínat s klidnou, nerozrušenou myslí. K tomu vám může napomoci třeba meditace. Před spaním pohodlně rozhoďte ruce a celkově se uvolněte. Postel by měla být spíše tvrdá a rovná. Kontrolujte se, aby vaše dýchání bylo pomalé a rytmické. Soustředění se na pravidelné dýchání vám pomůže vypudit z mysli všechno nepatřičné. Je-li příčinou obezita nebo kouření, omezte množství spotřebovaného alkoholu a cigaret. Příčinou chrápání může být i prosté spaní na zádech, neboť tehdy jazyk a čípek blokují hrtan. Usínat v jiné poloze se můžete naučit tak, že si připevníte dozadu za kabátek pyžama nějaký předmět, třeba malý gumový míček. Ten vám ulehnout na záda jednoduše nedovolí.

Další možnosti jak odstranit a nebo zmírnit chrápání:

  • shoďte přebytečná kila
  • večer jezte nejméně tři hodiny před spaním
  • choďte spát a vstávejte každý den přibližně ve stejnou dobu
  • podložte knihami nebo cihlami čelo postele tak, aby se zvedlo o 7 až 10 cm.
  • při nachlazení nebo alergické rýmě kloktejte před spaním studenou vodou s kapkou mátového oleje. Máta působí velmi příznivě na na dýchací cesty.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id22622 (zdravotnimagazin.cz#7460)


Přidat komentář