Tajemství dlouhověkosti ze Středomoří

Středozemní kuchyně je pestrou, chutnou a zdravou kombinací pokrmů bohatých na celozrnné obiloviny, zeleniny, luštěniny, grilovaných ryb, drůbeže a dezertů, zejména z ovoce.

Bohaté kombinace

Středozemní kuchyně je pestrou, chutnou a zdravou kombinací pokrmů bohatých na celozrnné obiloviny, zeleniny, luštěniny, grilovaných ryb, drůbeže a dezertů, zejména z ovoce.

Principy zdravé stravy

Tato výživa, která má podíl na pevném zdraví a dlouhověkosti obyvatel Středomoří, spočívá na několika základní principech:

  • Velká spotřeba potravin rostlinného původu, ovoce a zeleniny, sladkých brambor, celozrnných potravin (škrobů), luštěnin, semínek a ořechů. Hlavní jídlo se skládá z kombinace obilnin, luštěnin a zeleniny.
  • Častá konzumace sezónních, čerstvých, průmyslově minimálně upravených potravin, zejména čerstvého ovoce a zeleniny, ztrácející v daném ročním období, resp. rostoucích v místním klimatu.
  • Nejčastěji používaným tukem je olivový olej. Často nahrazuje margarín a máslo. Je vhodný ke krátkodobému orestování i do čerstvých salátů nebo místo másla na chléb (prostým pokapáním krajíce – anebo si můžete vyrobit „pastu” z drcených bylinek, česneku, koření a olivového oleje, kterou můžete na chléb mazat). Olivový olej obsahuje mononenasycené tuky, pro naše zdraví prospěšné, dále vitaminy A a E či antioxidanty bránící rakovině. Pozor! Používejte pouze extra panenský olivový olej lisovaný zastudena, který jediný obsahuje veškeré prospěšné látky.
  • Z celkového příjmu energie připadá na tuky pouhých asi 25%, a na nasycené tuky dokonce jen 8%.
  • Střídmá konzumace mléčných výrobků a jogurtů.
  • Středně velká spotřeba drůbeže a ryb.
  • Dezertem je často ovoce, sladkosti jsou zastoupeny zejména medem.
  • Minimální spotřeba červeného masa (1-2krát měsíčně), a to jen libového.
  • Pravidelný pohyb.
  • Mírné pití červeného vína k masitým pokrmům, v množství dvou drinků u mužů a jednoho drinku u žen.

Hlavní podstata stravy

Pyramida zdravé výživy je rozdělena na devět částí, kdy 1. je spodní, tedy největší a základní část a 9. je její vrchol.

  1. celozrnné pečivo, těstoviny, basmati rýže, nové brambory
  2. ovoce, luštěniny a ořechy, zelenina
  3. olivový olej
    Tyto potraviny by se měli v jídelníčku objevovat denně.

  4. sýr a jogurt

  5. ryby
  6. drůbež
  7. vejce
  8. sladkosti
    Potraviny od čísla 4. – 8. se doporučuje konzumovat jednou týdně

  9. maso
    Maso, pokud možno, si dopřávejte jen jednou za měsíc.

    Tato skladba jídelníčku není dogmatem, které je nutné striktně dodržovat. Pyramida zdravé výživy umožňuje jíst pestře a převážně potraviny, které zabezpečí potřebné živiny, vlákninu, vitaminy a minerály, a navíc obsahují přiměřené množství kalorií.

    Jezte celozrnné obilniny, z rýže převážně druh basmati nebo neloupanou rýži, sladké a nové brambory, těstoviny, ovoce, zeleninu, luštěniny, tofu, ořechy a semena, z masa dávejte přednost drůbeži bez kůže a tučným rybám. Konzumujte správné druhy tuků, olejů (olivový a slunečnicový olej) a omezte sladkosti a červené maso.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id21741 (zdravotnimagazin.cz#5294)


Přidat komentář