Tělo v pohybu

Jaro už o sobě dává vědět a příroda se znovu probouzí, rozkvétá a je plná síly. Vy máte ale možná pocit, že jste po zimě trochu utlumení. Tak načerpejte novou energii a získejte sílu pomocí tréninků ve fitness.

Proč začít cvičit?

Spousta lidí si myslí, že když někdo hledá osobního trenéra, tak potřebuje shodit nějaké to kilo navíc. Nemusí tomu ale být tak. Zejména v této době, kdy asi cítíte, že máte méně energie, je dobré pravidelně cvičit a posilovat, abyste se dostali do skvělé kondice. Rovněž trenéra lze využít jako odborníka přes vaši kondici. Pokud si necháte sestavit nějaký program, tak se vám změří různé hodnoty, jako je obsah tuku nebo aktivní hmoty v těle. Tím získáte i povědomí o stavu vašeho těla a budete vědět, kde na tom jste dobře a co můžete zlepšit. Osobní trenér vám v tom samozřejmě poradí a sestaví vám program  na míru. Ten zahrnuje i skladbu jídelníčku, se kterou vám osobní trenér rovněž poradí.

Mějte na paměti, že pokud tedy chcete třeba zhubnout, tak na vás nemusí platit cviky, které pomohly vaší kamarádce nebo kamarádovi. Osobní trénink spočívá v tom, že trenér odhadne individuální dispozice každého klienta zvlášť a sestaví program na míru. Průběžné kontroly pak ukazují výsledky, a pokud se něco nedaří, tak se zase aplikuje něco jiného. Nechte si tedy poradit od osobního trenéra. Máte tak jistotu, že hned od začátku nasadíte efektivní program, který povede k vámi vytyčenému cíli. Nebudete ztrácet čas cviky, které si myslíte, že jsou účinné, ale po čase zjistíte, že se s vámi nic neděje a navíc, že jste třeba přemožení. Trénink nespočívá v tom se odrovnat. Ať už chcete zhubnout nebo zpevnit tělo, tak toho můžete dosáhnout i pomocí přiměřené a příjemné námahy.

Osobní trenér

Osobní trenér nabízí své služby v oblasti sestavení plánu na míru, naučení správné techniky provedení cviku, naučí vás správnému motorickému zapojování svalů, které máte hluboko uloženy, a rovněž si osvojíte bezpečné provedení cviku, které vás vyvaruje zranění a je šetrné k vašim kloubům a svalům. Osobní trenér na vás bude dohlížet, bude kontrolovat užití zátěže, která má být úměrná technice provedení a zároveň je potřebná k udržení potřebné intenzity a stejně tak vám dá trenér motivaci do tréninku, předá své zkušenosti a poradí i se stravovacími návyky. Rovněž vám bude poskytnuta diagnostika pohybového aparátu a díky předešlým službám budete mít možnost aplikovat zdravotní a kondiční cvičení, zredukujete tuk a rozvine se vám síla a účinky svalů.


Abyste ale vešli do tajů fitness trochu sečtělí, tak se seznamte s tím, jak takové trénování probíhá.

Proč využít služeb osobního trenéra?

Je to jako jiná sféra profesí. Protože profesionál ví více než laik. Můžete znát spousty cviků z knížek, časopisů nebo televize, ale to ještě neznamená, že pomohou právě vám. Naordinujete si třeba sklapovačky, i když vás bolí záda a ještě si tím ublížíte.** Osobní trenér ale bude kontrolovat správnost cviku a aplikuje vám třeba i jiné posilovací cviky**. Díky tomu se vyvarujete chyb při cvičení, ale třeba i stravování. Trenér vám vysvětlí, co a proč je pro vás důležité a jak musíte cvičit, abyste dosáhli požadovaného cíle. Profesionál samozřejmě předá své zkušenosti, které jsou ověřené praxí. Díky tomu budete mít lepší kondici, zlepší se vám psychika a zkvalitní se váš život.

Jak se sestavuje cvičební plán?

Nejdříve si s trenérem proberete své dosavadní zkušenosti se cvičením a probere se i vaše životospráva. Následně se provede diagnostikování vašeho pohybového aparátu za pomoci speciálních cviků. Z této metody se určí, které svaly jsou zkrácené, které jsou oslabené a zjistí se i míra zkrácení nebo oslabení. Neopomeňte také sdělit, zda máte nějaké zdravotní obtíže, protože tomu se musí přizpůsobit daný plán.

Následně se samotný plán sestaví. Ten je na míru individuální pro každého klienta. Daný systém pak obsahuje jednak strečinkové pozice na protažení před samotným fyzickým výkonem, pak se určí posilovací programy pro oslabené svaly (odstraní se i tzv. disbalance) a zpevní se svalový korzet kolem páteře. Každý program se uzpůsobuje požadavkům klienta, resp. po konzultaci s trenérem, co je pro klienta vhodné a co potřebuje. Může se jednat o nárůst svalového hmoty, nárůst síly, redukce tuku, zpevnění problémových partií, zvýšení kondice apod. Po cvičení opět následuje uvolnění, kdy se jednotlivé skupiny svalů zklidní a zafixují si danou zátěž a její účinky.

Jaké cviky lze provádět?

Zde je škála opravdu široká a individuální potřeby každého jsou jiné. Všeobecně se cvičí na určitých typech strojů nebo se používají speciální pomůcky, které pomáhají ke skvělé kondici.

Strečink může nejprve probíhat klasickými protahovacími cviky, kdy si rozhýbete doslova celé tělo. Pomocí otáčení hlavy si protáhnete krční páteř, dále si rozhýbete ruce, tělo v oblasti trupu a zapojíte i nohy. Rozehřátím ovšem může být i** kardiovaskulární cvičení**, kdy jezdíte na rotopedu nebo běžíte na pásu či na speciálním přístroji tzv. veslujete. Tyto stroje vám měří čas, můžete si nastavit program, jestli chcete zátěžové cvičení nebo jen spalovat a rovněž se vám měří počet energie, kterou vydáte.

Až se dostanete k posilování, tak i zde je spousta variant. Všeobecně se muži více pohybují u fitness strojů než ženy. Tyto přístroje vám pomohou posílit opravdu všechny skupiny těla. Posílíte ruce, nohy, záda, hrudník, břicho, zadek, boky, stehna nebo lýtka. Nemusí se ale vždy využívat fitness strojů. Zejména pro ženy jsou určeny různé pomůcky, které jsou vzhledem k jejich jemnější konstituci šetrnější. Může se cvičit a posilovat na klasické žíněnce, kde se provádějí sklapovačky, kliky, výpady a jiné cviky. Lze ale využít i gymnastických míčů nebo i Bosu, což je takový půlmíč. Tím, jak udržujete na těchto pomůckách balanc totiž zapojujete i ty nejhlubší skupiny svalů, jaké máte.

Neopomeňte ale závěrečný strečink. Jednak se po námaze uklidníte a tím, jak si svaly protáhnete, tak docílíte i toho, že nebudete cítit namožení a svalstvo si lépe uloží dané změny ve vašem těle.

Stravovací režim

Pokud se budete stravovat tučnou a nezdravou stravou, tak trénink vám moc nepomůže. Budete se sice cítit dobře, ale bez spojení několika faktorů nečekejte zázraky a to i když máte rodinné dispozice v pohodě, co se týká např. hmotnosti. Nechte si proto udělat jídelniček na míru, kdy si v menších dávkách a intervalech dopřejete chutné jídlo a nebudete mít pocit hladu. Hladovět vás rozhodně nikdo nutit nebude, protože ke cvičení potřebujete energii a tu máte právě z jídla. Záleží jen na složení stravy.

Rovněž také platí pár stravovacích zásad, když cvičíte. Jednak před tréninkem alespoň 2 – 3 hodiny nejezte větší porce jídla. Budete unavení, váš výkon nebude tak efektní a ani se nebudete cítit dobře, když budete cvičit s plným žaludkem. Totéž platí i v případě hladovění. Jak již bylo zmíněno, energii potřebujete, proto si dejte třeba energetickou tyčinku, abyste měli síly tak akorát. A pak tu máme jeden nešvar. Spousta lidí se chce po tréninku odměnit, a tak zajde na vydatné jídlo s pivem. Tím ale celý účinek rušíte, proto se kontrolujte.

Osobní trenér vás nejen naučí cvičit, ale naučí vás jak správně přistupovat ke svému tělu. Tím dosáhnete daleko větší harmonie a budete více spokojeni se sebou i svým životem.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id22926 (zdravotnimagazin.cz#9854)


Přidat komentář