Vitamín C

Působí jako antioxidant, takže chrání buňky před poškozením volnými radikály. V neposlední řadě usnadňuje vstřebávání železa a naopak váže těžké kovy, například olovo....

Základní informace o vítamínu C

Vitamín C je důležitý pro správnou funkci všech buněk lidského těla. Podílí se na tvorbě mezibuněčné hmoty. Vitamín C je nezbytný pro správnou stavbu kostí, cév, svalů, šlach, kůže. Je nutný při hojení ran. Ovlivňuje tvorbu hormonů v nadledvinách a hypofýze. Také má vliv na reaktivitu a obranyschopnost organismu. Vitamín C se účastní tvorby imunoglobulinů, má vliv na aktivitu leukocytů a fagocytů (bílé krvinky), což znamená že vitamín C má velký vliv na obranyschopnost celého organismu.

Vitamín C a jeho účinné látky

Také se podílí na odbourávání cholesterolu v játrech, čímž předchází ateroskleróze (ukládání cholesterolu a tuků do stěny cév s jejich následným kornatěním a ucpáváním). Dále chrání proti některým virovým chorobám a je důležitý v prevenci některých nádorů. Působí jako antioxidant, takže chrání buňky před poškozením volnými radikály. V neposlední řadě usnadňuje vstřebávání železa a naopak váže těžké kovy, například olovo. 

Co způsobuje nedostatek vitamínu C

V našich zeměpisných šířkách lidé trpívají hlavně částečným nedostatkem tohoto vitamínu. Kritický pro vznik viditelných obtíží je příjem nižší než 10 mg denně. Nedostatek vitamínu C se projevuje únavou, podrážděností a sklonem k infekcím. Může nastat krvácení z dásní, při hlubším nedostatku vitamínu C pak krevní výrony, chudokrevnost, bolesti při krvácení do podkoží, svalů a kloubů.

Potraviny obsahující vitamín C

Vitamin C (kyselina askorbová) se vyskytuje zejména v ovoci a zelenině. Hlavními zdroji jsou citrusové plody, černý rybíz, paprika, jahody, rajčata, brokolice, brambory, zelí a květák.

Washingtonské studie

Vitamín C pomáhá chránit funkce vitamínu E, to říká studie washingtonských vědců. Kuřáci, kteří mají dostatečný přísun vitamínu C, mají dle nich téměř stejnou hladinu antioxidantů v těle jako nekuřáci. Pravidelný příjem vitamínu C může snížit riziko rakoviny u kuřáků. Pravidelný příjem vitamínu C může snížit riziko rakoviny u kuřáků. Vitamín C se (tak, jako ostatní vitamíny rozpustné ve vodě) při nadbytku vylučuje močí a musí se průběžně doplňovat. Jeho zásoba v organismu vydrží přibližně 2 - 6 týdnů.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id22367 (zdravotnimagazin.cz#6932)


Přidat komentář